Un subiect tot mai frecvent întâlnit în transport și domenii conexe este TollRo. Toată lumea știe deja că, în multe țări, trebuie plătite taxe de drum atunci când circulăm pe drumurile acestora. În România însă, până acum, transportatorii nu aveau o astfel de taxă de achitat, în afara rovinietei.
Din 2026, lucrurile se vor schimba la acest capitol. Drumurile din România vor fi taxate într-un sistem asemănător cu cel al altor țări europene. În acest articol vom vorbi despre tot ce ține de subiectul TollRo.
Ce este TollRo?
TollRo reprezintă noul sistem de taxare rutieră care va intra în vigoare în România.
În România, momentan se plătește binecunoscuta rovinietă, indiferent de masa vehiculului. Acest lucru însă se va schimba. Vehiculele cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone vor plăti, din 2026, TollRo.
Cine va plăti TollRo?
După cum am menționat, sistemul nu se va aplica universal tuturor vehiculelor care circulă pe drumurile din România. Vehiculele vizate de noua taxă de drum sunt cele de peste 3,5 tone. Plata va fi calculată în funcție de costurile de întreținere a drumurilor, poluarea mediului și distanța parcursă pe un anumit traseu.
Mașinile mici, de sub 3,5 tone, vor folosi în continuare rovinieta.

Când intră în vigoare TollRo?
Inițial, termenul limită pentru TollRo a fost 1 ianuarie 2026.
Cu toate acestea, proiectul a intrat în dezbatere publică și s-a obținut o amânare de 6 luni.
Astfel, TollRo va intra în vigoare la 1 iulie 2026.
Cum se calculează?
Suma care se va plăti pentru taxele de drum în România se va obține prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.
Taxa va fi formată din:
- Tariful unitar, care reflectă costurile de întreținere a drumurilor și costurile de mediu, stabilit de Ministerul Transporturilor.
- Distanța parcursă de vehicul, exprimată în kilometri, pe un anumit drum.
Cum se va plăti TollRo din iulie 2026?
Modalitățile prin care știm momentan că se va plăti taxa de drum sunt:
- Contractul SETRo – ideal pentru transportatorii care efectuează frecvent curse naționale și folosesc în mod constant drumurile din România. Prin acest contract se încheie un acord cu un furnizor autorizat, care va gestiona automat plata taxelor de drum în numele transportatorului (cum ar fi echipamentele OBU).
- Tichetul de rută – potrivit pentru tranzituri ocazionale sau deplasări punctuale. Transportatorii pot achiziționa acest tichet înainte de călătorie, beneficiind de o soluție rapidă pentru acces temporar pe un anumit traseu.
- Aplicația eTarife – oferită gratuit de CNAIR, va permite plata taxei TollRo direct de pe telefon, fiind o opțiune digitală convenabilă pentru gestionarea călătoriilor.
Poți descărca aplicația de aici:

Atenție la amenzi!
Dacă nu plătești TollRo, la fel ca în alte țări europene, vei fi sancționat cu amendă.
Fiind un sistem monitorizat electronic, verificarea se va face pe baza numărului de înmatriculare al mașinii.
Rovinieta și TollRo – care este diferența?
Principala diferență între cele două o reprezintă modul de calcul:
- Rovinieta este achiziționată pentru o perioadă determinată (ex: 1 zi, 7 zile, 30 de zile etc.), fără a conta câți kilometri sunt parcurși.
- TollRo, în schimb, va ține cont de numărul de kilometri parcurși, emisiile de CO₂ (în funcție de norma de poluare a vehiculului) și costurile reale de întreținere a drumurilor.
În plus, după iulie 2026, rovinieta va fi valabilă doar pentru vehiculele sub 3,5 tone, în timp ce cele mai mari vor trebui să achite TollRo.
Noul sistem de taxare reprezintă o schimbare majoră în transportul din România. Până acum am fost obișnuiți cu rovinieta, însă din iulie 2026 va trebui să ne adaptăm.
Deși va fi o schimbare semnificativă, transportatorii sunt deja familiarizați cu aceste sisteme de taxare, având experiență din drumurile pe comunitate. Având în vedere că, cel mai probabil, plata se va putea face și prin echipamente GPS sau OBU, nu se va simți o schimbare atât de drastică.
Dacă vrei să te pregătești din timp cu echipamente GPS, contactează-ne!